Bland molnen

Utsikten från fönstret under flyget från Malaga till Norge den sextonde juli.

Canon eos 600d, Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS II.

Har gått på autopilot hela dagen, varit trött och hängig. Att jag varit trött är inte så konstigt, kunde inte somna inatt p.g.a. värmen och regnoväder. Gav upp vid halv 6-tiden och gick upp och började titta om LOST säsong 1 istället. Har nu tittat på 10 avsnitt. Har också hunnit med en springtur (fråga mig inte hur, det är konstigt att jag ens kunde hålla mig uppe på fötterna) och stekt lite ute i solen.

Jensen w.i.p.

Tänk att jag trodde att jag kunde rita klart porträttet av Jensen redan innan jag åkte till Spanien, och nu sitter jag här nästan två veckor efter att jag kommit hem och den är fortfarande inte klar. Jag har blivit lite trött på mina blyetchteckningar, man liksom fastnar i alla smådetaljer och det tar en hel evighet. Har några ideér till några målnngar framöver men jag vill ändå rita klart porträttet innan. Detta har gjort att jag sitter... FAST. Nu har jag bara jackan kvar att rita så snart kanske jag kan byta till penslar.

Shopping från Spanien och Gävle

Som sagt, invigde stativet imorse och knäppte lite bilder på kläderna som jag köpte i Spanien och Gävle.

Det jag köpte från Gävle var: Jeans från H&M (50kr! helt sjukt!), vit blus från H&M, Fejk-converse från Skopunkten och jeansväst från Bikbok (99kr! Skitbra juh!). Köpte också en sport-top från H&M som fanns i inlägget innan, den skrikrosa saken, haha!
Köpte en aztekmönstrad kjol inne på en affär som hette Shana i Spanien, den ser ni också i förra inlägget. Jag shoppade inte speciellt mycket i Spanien, men på bilderna så har jag på mig en stickad vit tröja som jag köpte inne på ZARA när jag var i Cadiz.

Nytt i garderoben

Det är så sjukt varmt ute idag, 30 grader i skuggan, och jag har nyss konkat ut med stativet och tagit kort på lite av shoppingen från Gävle och Spanien. Kläderna här nedanför de vill säga. Orkade inte knäppa kort på allt dock för att värmen höll på att ta kol på mig. Ni får se bilderna om ett tag, håll utkik!

Kom på nu att jag inte visade shoppingen från London med det var så jäkla länge sen så det kanske inte är av intresse..

Revuelto Campero

Jag kan väl inte direkt säga att min vistelse i Spanien har förbättrat min spanska så mycket (mitt vokabulär var ju så fulländat från början, haha, NEJ) men något jag har lärt mig är hur man lagar resturangens Revuelto Campero. Inte alls avancerat, men vuxenpoängen trillade ner lite till när jag nyss bjöd brorsan på det. Tror jag fick A+ av honom.

Canon eos 600d, Canon EF 50mm f/1,8.

Nu ska jag dra mig iväg till köket igen och göra en kladdkaka, blir ännu en till imorgon. Min mammas kille ska ha en stor kusinträff på lördag så jag blev tillfrågad att göra två kladdkakor tills dess och det kunde jag väl la gööööra.

Stativ! Check!

Känner att mitt humör är på topp just nu! Var i Gävle igår och fyndade en massa. Till ex, jag såg ett par jeans hänga på reagalgarna inne på H&M, ett par jeans som jag spanat in på hemsidan förut - jag kollar på storleken - det är min storlek - jag kollar på priset - 50 ynka kronor! Är dom galna!? Dom hade kostat 399 kr innan! Och jag som verkligen ville hitta ett par snygga jeans, och ibland har man tur. Köpte också lite mer saker, kan visa senare.

Jag började också dagen idag med en powerwalk klockan halv 10 på morgonen. Det var redan sol och typ 23 grader ute, höll på att svettas ihjäl, men det kändes hur bra som helst! Nyss när mamma kom hem så hade hon hämtat ut en lite försenad födelsedagspresent till mig, ETT STATIV! Hur länge har jag tänkt att köpa ett stativ? JÄTTELÄNGE.

Fotorunda

Efter fyra veckor i Spanien så kan man ju tro att kameran varit i min hand 24-7, men så har det inte varit, och när jag fotade i Spanien så blev det mycket på hus och den vackra utsikten. Det är skönt att komma tillbaka och bara ta en vanlig liten fotorunda i trädgården, huka sig ner på knäna och knäppa kort på blommor.

Canon eos 600d, Canon EF 50mm f/1,8.

Nu ska jag återgå till filmen jag tittar på, A Beautiful Mind.

Katniss

Hur många här är taggade inför Catching Fire? Efter att jag såg den nya trailern idag så är jag sjukt taggad! Kan det inte bli november nu? Avslutade en liten skiss på Katniss idag, en liten skiss som nu blev i väldigt stort format.

18-åringen

Nu var det dags för mig att bli en i gänget, idag är det min födelsedag och jag fyller hela 18 år! Av någon anledning så känns inte den här födelsedagen så speciell ändå. Har inga planer på att sticka iväg till en bar det första jag gör och jag har inte ens börjat övningsköra, så körkort är off the table. Men det kanske är friheten att jag skulle kunna göra allt det där om jag ville som är så härligt med att bli 18.

Jordgubbar till frukost

När jag kom hem igår en stund efter midnatt så var jag rejält trött, men samtidigt så var jag så sjukt exalterad över att vara hemma. Satt uppe ett tag och berättade en hel del om Spanien för brorsan och mamma. Men sedan kände jag av de sömnlösa 40 timmarna och hörde sängen ropa. Åhhh, så skönt att få sova i sin egen säng.. jag slocknade direkt.
    Hade förvarnat mamma redan i Spaninen om min stora craving för jordgubbar, så det blev ostmackor och sedan en skål med jordgubbar och grädde till frukost idag.

Canon eos 600d, Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS II.

Goodbye Castellar!

Idag börjar den 24-timmars långa resan hem. Ikväll klockan 9 blir vi upphämtade av Victor, och natten för vi antagligen spendera på en bänk på flygplatsen (yeah...). 11 på morgonen på tisdagen så går flyget till Norge där vi ska få vänta i tre timmar på nästa flyg. Det kommer nog bli en skitdryg resa, men jag är så glad för att få komma hem. Men jag är också glad att jag har fått varit här, jag som inte är utomlands så ofta, och att få vara i Spanien i fyra veckor helt gratis, det är ju helt sjukt. Jag har haft det asbra!

Snart är det dags att säga hejdå till alla..

Lunch

Så skönt när det faktiskt finns saker och göra i restaurangen. När det är meningen att man ska servera är man lite beroende av att det kommer gäster. Idag var det i alla fall en del som kom och åt. Vi fick en rejäl lunch idag också. En stor sallad att dela på, plus friterad fisk, egengjorda pommes frites och en baguette var.

Two more days in the restaurante

Just nu sitter vi uppe på hotellet, klockan 8 börjar vi jobba nere i restaurangen igen. Lördag och söndag är våra sista jobbdagar. På dessa kullerstensgatorna går vi varje dag, och här finns också restaurangen. Ska se till att knäppa några kort inne i restaurangen också, det har inte blivit av för jag brukar inte ta med mig kameran när jag jobbar. Men jag får göra ett undantag. Och vi måste absolut ta en gruppbild med alla de anställda här också! Det är ett måste innan vi åker!

This I will miss

Tänk att på måndag kväll lämnar jag det här hotellet, det här berget, och på tisdag morgon så flyger vi tillbaka till Sverige. Jag längtar faktiskt hem, men jag kommer nog sakna det här lite.

Cadiz

Efter att ha spenderat över 6 timmar totalt på vägarna under dessa två dagar, så var nog jag och Theres väldigt lyckliga över att få komma tillbaka till Castillo de Castellar. Under tiden i Cadiz har vi haft det bra i alla fall. Vi träffade Fanny, Emelie och Markus som vi känner och som befinner sig på andra hotel här i Andalucien.

När vi började närma oss Cadiz i måndags var det så himla vackert, och sjukt varmt märkte vi när vi klev av.

När vi först kom till Cadiz så tog vi oss till Casa Caracol (vandrarhemmet där vi skulle bo, som faktiskt på svenska heter "snigelhuset", lustigt) där vi blev bemötna av två unga män utan tröja, haha, mycket trevligt. Stället verkade väldigt causal. Sedan begav vi oss till stranden tillsammans med två tjejer från Hudiksvall. På stranden skulle vi träffa Fanny, Emelie och Markus. När Theres ringde Fanny när vi kommit till den fullsmockade stranden så hade tydligen Fanny lite panik. Både Markus och Emelie hade svimmat och låg i sjukstugan. Herregud vad läskigt att vara med om. Jag har klarat mig väldigt bra med tanke på att jag kanske borde dricka mer vatten än vad jag gör.

Vi låg på stranden ett tag och sen satte vi oss i resturangen med Emelie, Fanny, Markus och Dennis.

På kvällen så gick vi runt bland gatorna och åt på en restaurang, göttis. Nästa dag så skulle jag och Theres ta bussen hem klockan 2, så vi gick i affärer tills det var dags att dra till bussen. I affärerna var det väldigt mycket färgglada kläder, det är nog lite mode här i spanien. Kläderna kanske inte riktigt var i min smak, men man kunde hitta fina saker lite här och där. Jag storshoppade inte eller så, men en kjol och en tröja hittade jag.

På tillbakavägen med buss så skulle vi få byta buss i Algeciras, precis som när vi åkte dagen innan, och vi hade blivit tillsagda att det fanns en buss därifrån klockan 5, men det fanns det inte. Dessutom så ville inte våra mobiler sammarbeta, så vi kunde inte ringa någon. Det slutade med att vi fick ta en taxi och pröjsa 25 euro för att komma till Castellar igen. Vi var så trötta och verkligen inte på humör. Men tillbaka i Castellar så gick vi till poolen, Theres la sig för att sola och jag gick in och satt mig i resturangen och köpte en fet flaska med vatten. Vi blev upphämtade av Belén halv 8 och uppe på hotellet fick vi en rejäl middag och efterrätt (vi tror Belén försökte muta oss litegranna, med tanke på att hon sagt fel angående busstiderna, haha).

Nu ska jag snart börja jobba igen, klockan 17.00, antagligen i cafeterian. Utvilad har jag nu blivit i alla fall.

Sunset

De senaste dagarna har det väl inte hänt något jättespeciellt. Vi har jobbat, varit till poolen några gånger... Jag har inte blivit speciellt brun, Theres är däremot jättebrun. Men å andra sidan, alla blir jättebruna jämfört med mig. Jag är som en egen liten dimension, alla blir jättebruna och väldigt korta i mitt sällskap, haha.
    Imorgon så väntar någonting speciellt i alla fall. Tidigt imorgon så ska jag och Theres åka iväg till Cadiz under våra två lediga dagar och bo på ett Youth Hostel som Victor har bokat för alla utlandspraktikander som ville åka. Jag är lite nervös inför att ta oss dit själva, då vi inte har någon buss ner till Castellar. Men förhoppningsvis kan vi åka ner med personen som jobbar nattskiftet här och som slutar klockan 8 på morgonen. Jag hoppas att det löser sig.

Igår så jobbade vi inte på kvällen och då passade jag på att gå ut och knäppa lite kort på solnedgången.

the first of july

Igår så for vi som sagt till poolen i Castellar, vi var nog där i ungefär 3-4 timmar och hade det skönt. Innan vi åkte så åt vi en rejäl lunch i restaurangen, så gott! Idag ska vi också till poolen och sedan klockan 7 ska vi hem till Leo och fira hennes 3-åriga dotters födelsedag.

La terraza

Nyss så var jag uppe på terassen här på hotellet, hade inte hunnit gå upp där än, och vilken utsikt! Haha, försökte knäppa en bild på mig själv där i slutet men det blåste ju så mycket! Mitt hår var nytvättat och därför utsläppt. Ni ser ju hur det gick, haha.

Klockan två, alltså om inte så länge, så ska vi få skjuts ner till poolen av Isa, en riktigt trevlig anställd här.