Kind of wierd

Vart jätteförvånad när jag såg bland posten att det var tre brev som var adresserat till mig. Ett från Sjukhuset, sen ett brev från Kuratorn som hade sparat något jag hade skrivit från tjejcirkeln i 8:an, plus en stor katalog med information om Uppsala universitet. Jag tror de har fått de lite fel, jag trodde att jag skulle börja gymnasiet?

  

Just nu sitter jag och ritar på ett porträtt på ett sött par, den var tjejen som beställde och det skulle bli en överaskning till hennes kille på Alla Hjärtans Dag. Awww, gulligt. Hoppas hon blir nöjd med det sen. Sitter och smaskar på Marabou Vinter också, mums.

Men nu tror jag att jag ska hoppa in i duschen.

Kommentarer
Postat av: KAN DEE DRAWiNGS

svar: Hej tjejen! För det första så är du grymt begåvad med pennan och gör jättefina verk som du ska vara oerhört stolt över och dessutom borde värdesätta mer!



Att du tar 150-200kr för ett porträtt tycker jag är idioti. Det känns i mitt tycke väldigt lite. Det du gör är hantverk och unikt. Det är konst och konst kostar. Jag tycker absolut att du kan höja dina priser.



Sen är det såklart tråkigt att de bara betalar 300kr för någonting som de egentligen tjänar pengar på genom att locka kunderna till sin webshop. Men det var även dumt av dig att inte göra upp en klar plan av vad de får och vad det kostar. Gör aldrig någonting utan att ange ett pris INNAN. Det ska vara klart innan och de ska veta exakt vad de får för det priset. Klart de utnyttjar dig om de själva får välja vad det du skapar för dom ska kosta. Tyvärr tror jag inte att du kan göra någonting åt saken nu. Bäst är att tyvärr låta det gå, men att du tar in och lär dig av detta misstag. Ett konstverk är alltid ett konstverk.



Får du förfrågningar från någon annan som vill att du ska designa något för dem, så se till att allt är klart och tydligt innan du sätter i gång med projektet. Allt ska vara gödkänt och grönt från båda håll. Priset ska vara klart och du skulle tillochmed kunna göra skriva kontrakt. Men vad du ska ta betalt är helt och hållet upp till dig. Det är absolut ingenting som jag kan lägga mig i.



Lycka till tjejen! Du är duktig och har talang. Se detta som en lärdom och som en komplimang istället. Att någon vill använda din konst för att de attraherar dem och tror på att den kan attrahera andra också. Be dom länka dig och skriva tydligt vem konstnären bakom illustrationen är på deras sida, då kanske du även kan få lite mer besökare också.



Kramar!!!

2011-02-03 @ 20:27:51
URL: http://kandeedrawings.blogg.se/
Postat av: KAN DEE DRAWiNGS

svar: får man fråga vilket företag det var som frågade dig?

2011-02-03 @ 20:38:30
URL: http://kandeedrawings.blogg.se/
Postat av: JULIA

fin blogg du har :)

2011-02-04 @ 18:12:57
URL: http://jthomasson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0